Winterfeesten in Vlaanderen, staan de inwoners nog wel centraal?

In heel Vlaanderen kan je vanaf afgelopen weekend terecht voor heel wat winterpret: Gentse Winterfeesten, Winter in Antwerpen, Winterland in Hasselt … Van kerstmarkten tot ijspistes, reuzenraderen, vuurwerk en eindeloos shoppingplezier. Alle registers worden opengetrokken. Sfeer en gezelligheid ten top! En dit om zoveel mogelijk bezoekers en dagjestoeristen aan te trekken. Maar schiet dit niet z’n doel voorbij? Dienen onze steden en gemeenten zich niet voornamelijk te richten op hun eigen inwoners, hun behoeften en hun welzijn?

“Met bijna 1,25 miljoen bezoekers was de Winter in Antwerpen vorig jaar een groot succes en dé place to be tijdens de feestdagen”, vertelde Antwerps burgemeester Bart De Wever trots en herhaaldelijk in de media. “Ook na vier weken Winterfeesten in Gent stond de teller op ruim 1,2 miljoen bezoekers”, licht medeorganisator Christophe Burrick toe. “Het reuzenrad was met meer dan 50.000 bezoekers een voltreffer.” Burgemeesters blikken tevreden terug. Maar is dit wel terecht? Bepaalt het aantal bezoekers het succes van een publieksevenement of is dit net iets te kort door de bocht? Moet er niet ietsje dieper gegraven worden vooraleer dergelijke uitspraken in de media te gooien?

Als onderzoekers van Karel de Grote Hogeschool vinden wij alvast van wel. Al meer dan drie jaar verrichten wij onderzoek naar de impact van publieksevenementen. Wij zoeken hierbij naar antwoorden op vragen zoals: Wanneer is een publieksevenement succesvol voor de gemeente waarin het wordt georganiseerd? En vooral: Hoe kan je dit succes meten? We ontwikkelden een methodologie die vertrekt vanuit het eenvoudige principe dat gemeenten terug dient te brengen naar de kern van hun bestaan: hun inwoners. Ook de grondwet stelt duidelijk dat onze gemeenten in de eerste en voornaamste plaats moeten voorzien in de collectieve noden van hun inwoners, ook bij het ondersteunen of organiseren van evenementen. Enkel wanneer de bezoekers of dagjestoeristen voorzien in een directe of indirecte return voor de inwoners op de investment die deze inwoners hebben gedaan, kan men van een succes beginnen spreken.

En wat met de Winterfeesten in onze Vlaamse gemeenten? Zij kosten de inwoners alvast handenvol geld. Wat levert het hen op? Worden de lasten van publieksevenementen voor deze inwoners gecompenseerd door de lusten? Op welke manier? En hoe wordt dit gemeten?

Benieuwd of onze burgemeesters hun uitspraken in de media over succesvolle publieksevenementen kunnen onderbouwen met een gefundeerde analyse over de voordelen ervan voor hun inwoners. Als onderzoekers raden wij hen dan ook aan om hun uitspraken eerst te onderbouwen met een gefundeerde analyse over de voordelen ervan voor hun inwoners. Hiervoor kunnen zij een beroep doen op de instrumenten die wij uit wetenschappelijk onderzoek hebben ontwikkeld en die gratis ter beschikking staan op de ROI Toolkit van deze onderzoekswebsite.

Door deze instrumenten systematisch in te zetten kan er snel en eenvoudig nagegaan worden wat de maatschappelijke en economische lokale impact is van deze en andere publieksevenementen. Enkel dan kan er op een objectieve, transparante, vergelijkbare en geloofwaardige wijze gecommuniceerd worden over de impact en het succes van deze evenementen.