Lichtfestival. Wat een ervaring!

Met 16 waren ze, onze dappere enquêteurs die het koude winterweer trotseerden om de honderdduizenden bezoekers van het Lichtfestival te tellen en te bevragen. In totaal werden tijdens de vijf avonden van dit festival 2.000 bezoekers op de straten in Gent bevraagd. Zo leren we niet enkel waar de bezoekers vandaan komen, maar ook hoeveel geld ze besteed hebben en of ze een smartphone bij hebben waarvan de wifi, bluetooth en mobiele data aan staan.

Dat het Lichtfestival kan rekenen op heel wat belangstelling van de Gentenaars konden we al wel voorspellen op basis van onze analyse van de vorige editie in 2015, maar dit jaar leerden we ook hoe opvallend veel buitenlandse aandacht er voor dit festival was. Zo waren er heel wat buitenlandse bezoekers, pers en bloggers aanwezig. Daarnaast was er ook een delegatie van Eurocities en vond er een overleg plaats van de International Light Festival Organisation waarop ons onderzoeksteam werd uitgenodigd om onze ROI-methodologie voor te stellen. De ruimte waarin we dit mochten doen was al even indrukwekkend als de aanwezigheid van de 42 landen die ook een Lichtfestival organiseren. Wat een ervaring!